La nivelul sistemului national de invatamant desi au avut loc o serie de schimbari privind accesul populatiei le educatie, impactul negative s-a manifestat prin scaderea resurselor bugetare si cresterea cheltuelilor la nivelul familiei pentru sprijinirea copiilor care urmeaza o forma de invatamant. Atitudinea negativa a unor elevi fata de invatatura si munca este urmare a lipsei motivatiei, aceasta fiind cauzata de problemele familiei care nu intrezaresc o rezolvare (lipsa unui loc de munca, implicit a abanilor, conflicte generate de aceasta, atitudinea familiei fata de scoala). Motivatia invatarii lipseste si in cazul elevilor cu parinti care au absolvit cel putin liceul, dar nu reusesc sa se angajeze. Pentru aceste familii supravietuirea este posibila numai prin activitati ce presupun munca fizica grea, efectuata de catre toti mambrii familiei. Alocatia oferita de stat conditionata de frecventarea scolii este o gluma proasta, avand in vedere ca pot castiga mai multi bani daca trimit copilul la munca. Pentru a oferi solutii in ceea ce priveste abandonul scoalar, trebuie sa-l recunoastem din timp si sa incercam sa-l combatem. In prima faza elevul apare nemultumut de scoala pentru ca apar primele goluri in cunostinte si complexul de inferioritate fata de colegi. A doua faza se caracterizeaza prin aparitia unor lipsuri grave in cunostinte si incapacitate de a rezolva independent sarcinile scolare. Faza a treia este caracterizata de corigente, iar profesorii incearca unele masuri, uneori fara sa cunoasca adevaratele cauze. Elevul manifesta rezistenta sau revolta, face dezordine in clasa ori devine inchis si nelinistit. Ultima faza este aceea in care ramane repetent, unii fiind greu de recuperat, deoarece fug de la scoala, vagabondeaza. Solutii nu se pot oferi, data fiind complexitatea cauzelor ce determina abandonul scolar, dar se pot incerca anumite metode:convorbiri inviduale si colective, intalniri ale dirigintilor si ale profesorilor cu parintii (vizita la domiciliu nu mai este de ceva vreme ,,recomandata”) discutii ale elevilor cu cel vizat, sedinte cu psihologul sau consilierul scolar Cu toate eforturile de a inchide institutiile mari si de a oferi alternative de tip familial copiilor lipsiti de ingrijire parinteasca, numarul copiilor care continua se intre in sistem este ridicat, principala cauza fiind saracia, aceasta agravand celelalte probleme cu care se confrunta familiile (lipsa de educatie si experienta a parintilor, somajul, bolile cronice, alcoolismul etc.). Uneori, copii sunt abuzati sub aspect psihologic, astfel incat dezvoltarea lor psihoafectiva are de suferit prin aplicarea de catre adulti a unor tratamente sadice sau de teroare, prin devalorizare, respingere, neintelegere a posibilitatilor lor, abandon afectiv sau pedepse aberante. Delincventa juvenila a inregistrat schimbari semnificative. Un numar din ce in ce mai ridicat de copii fiind implicate in crime si alte infractiuni comise cu violenta. Multe infractiuni sunt comise de minori. Prostitutia si traficul international cu fiinte umane devin fenomene alarmante pentru Romania. Situatia copiilor implicati in traficul de droguri se agraveaza cu fiecare an. In ultimii ani Romania s-a transformat dintr-o tara de tranzit intr-o piata de desfacere adrogurilor. Numarul utilizatorilor de droguri care au varsta mai mica de 18 ani a crescut, iar varsta la care se icepe consumul de droguri a scazut la 13-14 ani. Studii realizate au evidentiat ca aproximativ 10% dintre elevi au consumat cel putin o data droguri. Consumul de droguri costituie o problema a tuturor societatilor moderne. Progresele tehnologice, disparitia unor valori traditionale, fenomenele de marginalizare sociala si economica, lipsa unei perspective clare pentru tineri au condus la o accentuare a starilor de neliniste, nesiguranta sau stress, ceea ce a dus inevitabilul la consumul de droguri. Evolutia HIV/ SIDA este in continuare alarmanta. Tinerii trebuie sa fie informati correct despre bolile cu transmisie sexuala, inclusive HIV/ SIDA sa fie educati in legatura cu problematica bolilor cu transmisi sexuala, in cadrul sesiunilor de informare din scoli si licee. Problemele copiilor, problemele noastre PROF. BIOLOGIE COSTESCU MARIANA "Educaţia nu este răspunsul la întrebare. Educaţia este calea spre răspunsurile la toate întrebările.” William AllinȘCOALA PĂRINȚILOR Pagină 22 Avand in vedere realitatea ingrijoratoare cu care se confrunta societatea romaneasca in ceea ce priveste bilile cu transmitere sexuala, inclusiv HIV/SIDA si consumul de droguri in randul adolescentilor si tinerilor – varsta din ce in ce mai scazuta a inceperii virtii sexuale, incidenta numarului de personae seropozitive, lipsa de informare in domeniul , numarul redus de servicii sociale dedicate copiilor infectati e neesara delurarea unor programe de informare/ educare pe aceste teme. In ceea ce priveste pe copiii strazii starea de sanatate a acestora este pericliata de conditiile in care traiesc, de asemenea fiind potentiale victime ale explotarii sexuale si traficului cu finite umane. Sunt unii copii care traiesc permanent in strada si supravietuiesc printr-o adaptare continua la regulile inhumane ale strazii. Isi procura bani prin munca, cersit, prostitutie sau furturi marunte. Atitudinea fata de familie e confuza sau e caracterizata prin indiferenta. Domina animtirile legate de viata institutionala sau viata petrecuta in strada. Starea lor de igiena si sanatate e total improprie, iar comportamentul e puternic marcat de mediul strazii. Saracia unor familii a dus la pierderea locuintelor si astfel au ajuns sa traiasca impreuna cu copii sub cerul liber sau in adaposturi improvizate in baraci, santiere etc. Parintii supravietuiesc cersind impreuna cu copiii. Recurg deseori la actiuni de protest prin prezenta lor in fata institutiilor centrale de stat, fara castig de cauza. Datorita saraciei extreme, multe familii isi lovesc proprii copii, indiferent de varsta acestora pentru obtinerea de venituri. Copiii sunt implicate in diferite activitati, de la spalat parbrizele masinilor, la cersit, incarcat-descarcat marfa in piete, vandut ziare etc. Aceste activitati, datorita mediului periculos in care au loc si a perioadei lungi de desfasurare, afecteaza sanatatea si nivelul de instruire al copiilor. Fenomen infractional transnational ce implica formele cele mai complexe de crima organizata, traficul de fiinte umane produce annual 300.000 de victime numai pe continental European. Definit ca o forma moderna de sclavie, traficul de finite umane in scopul exploatarii sociale, economice sau prelevarii de organe reprezinta o grava amenintare pentru respectarea drepturilor omului,,Profiturile anuale realizate din activitatile ce presupun trafic de fiinte le depasesc cu mult pe cele obtinute prin traficul si consumul de droguri. In Romania ,traficul de finite umane tinde sa devina un fenomen ingrijorator, cu efecte negative asupra sistemului si politicilor. Societatea civila si-a formulat propriile raspunsuri la problema in infiintarea unor servicii sociale specializate in asistenta victimelor si prin crearea unor programe de prevenire a fenomenului. Se constata frecvent situatii in care copii stiu bine ,,ce este permis sau nepermis” , ,,ce este bine/rau" si totusi conduita lor nu este in concordanta cu ceea ce cunosc. Un asemenea dezacord se produce,de obicei din cauza ca in procesul asimilarii lor, cunostintele morale nu s-au asociat inca cu trairi afective, emotionale, pentru a deveni realmente surse ale comportamentului moral. Copilul se afla la inceputurile procesului de constituire a cunstiintei de sine si a construirii identitatii personale. Aici intervin ereditatea,mediul si educatia, ca fiind principalii factori ai dezvoltarii pshice. Mediul ofera ,,materialul de constructie” pentru devenirea pshicului uman. El consta in totalitatea conditiilor naturale si sociale materialeculturale, totalitatea influentelor spontane sau organizate care se exercita asupra individului. Dintre factorii de mediu social, importanta hotaratoare in evolutia finite umane prezinta familia si scoala. Scoala, datorita pregatirii pshiopedagogice a cadrelor didactice va remarca, uneori minaintea familiei, tulburari de comportament si va incerca imbunatatirea acestuia sau va indruma parintii catre un serviciu specializat. Comportamentul negativ al elevilor se poate manifesta la orice nivel: atitudine de respingere fata de invatatura, atitudine de respingere fata de invatator/ professor, atitudine de respingere fata de colegi; violenta (fizica sau in limbaj) fata de colegi; indiferenta fata de consecinte (note, pedeapsa), refuz de a participa la activitati colective etc. Cadrul didactic trebuie sa caute cu atentie motivle acestui comportament negative, sa le analizeze si sa le inlature.De regula importanta majora o detine stabilirea valorii personale care poate duce catre incredere/ neincredere in propriile forte, apoi la un comportament corect / deviant. Copiii au nevoie sa se simta iubiti, acceptati de alti, sa accepte ei insisi sis a aiba incredere in fortele proprii. Copiii trebuie ajutati sa inteleaga ca: nu toti pot atinge anumite performante si nici nu este obligatoriu acest lucru, cei care gresesc se pot indrepta; trebuie sa raspunda totdeauna pentru faptele lor; nu trebuie sa te aprecieze altii pentru a fi o persoana buna si valoroasa; oricine se poate indrepta. Urmarirea evolutiei copiilor "din umbra” poate fi un real ajutor. De asemenea: analiza starii de sanatate, selectare grupurilor din care face parte, discutii deschise pe diferite teme (individuale / frontale), analiza raspunsurilor oferite de elevi la ore, indrumarea lecturii particulare, a emisiunilor T.V. si a filmelor urmarite etc. Toate acestea trebuie sa aiba ca suport dragostea familiei si interesul neconditionat al cadrului didactic
|